Museet – ZzzZzzZzz…

17 03 2010

Davs igen, kære læser,

Det før omtalte museum vi skulle besøge var lidt blandede følelser. På den gode side stod der så lidt som 3 timers skole, og på den onde side var vores humor forladte skæggede guide samt hans hær af små klamme dyr i sprit.

Jeg havde jo været på det museum utallige gange som lille, så kunne let finde rundt. Museer har det jo med at være dejlige kedelige og konservative, og ganske rigtigt var der (i løbet af de 5-7 år og 50 cm fra mit sidste besøg) ikke sket en dyt selvom tingenes størrelse var skrumpet og at jeg pludselig kunne nå taskerummet uden at skulle stille mig på tær.

Men vi fik så en meget snakkende, for ikke at sige ævlende, mandlig, skægget, 25 årig guide. Han skulle selvfølgelig snakke lidt (læs: alt for meget) om hvordan Darwin havde evigt ret og hvor interessante det var at kigge på dyr i glas og likør, og se hvordan de havde udviklede sig. Hans tale var selvsagt og intet nyt blev slynget ud til os. Jeg husker dog en sætning og jeg citere:

“… når en ny ø bliver skabt er nogle af de første dyr som lander der faktisk edderkopper, hvis vi ikke tæller, øh, fugle og fisk med…”

Ja undskyld mig, men at fisk ligefrem vælger at immigrere til en ny ø midt ude i havet? Så jeg morede mig lidt over hans fortalelse og tænkte at han måske lige skulle læse sit hyperaktive manuskript en gang til…

Så fik vi lov til at vælge et dyr at beskrive og lege mini-jeg-har-en-doctor-grad-i-døde-dyr på. Jeg tog det ikke så forfærdelig seriøst og da jeg omformulerede det spørgsmål man skulle fremlægge for de andre 20 minutter efter, gik han helt i kage.

“Det handler ikke om at få det til at give et korrekt svar, men at du lære at det ikke er sådan! Du skal skrive det som du har skrevet på papiret!” – Nej det er da muligt at det er dumt at pynte på resultatet, men at omformulere så det er nemmere at forstår fatter jeg virkelig ikke.

At han elsker biologi og synes det er vældig interessant er helt fint med mig, men man kan jo også gå for meget op i sådanne ting.

“Hvilke fejl kilder kunne der være? Når du siger lille er det så 5 meter eller 5 millimeter? Huskede i at tage de 0,5 g fra da i vejede tingene? ” og jeg skal komme efter jer med underlige og alt for dedikerede spørgsmål.

Vi fik “heldigvis” lov at gå rundt da de 1,5 time var gået og blev pålagt at tegne et dyr som skulle afleveres før vi gik hjem. Jeg tegnede en gut fra klassen, men besluttede mig så på forunderlig vis og med lærens øjne i nakken at et pindsvin var et bedre valg.

Men fair nok, så kunne jeg tage hjem og være glad og rydde lidt op og lære at styre mine “og”‘er…

Nu er jeg vildt træt og har mest af alt bare lyst til at sove! så godnat glade bloggere og anden morskab på nettet🙂

/Casper


Handlinger

Information

One response

17 03 2010
Mineya

Lydr som en utroli’t spænden’e dag med masse’r af fede oplevelsr..😀

Skriv et svar

